Rozpětí | 2120 mm |
Délka | 1470 mm |
Hmotnost | 2900 g |
Motor | Satria BMA3520-6 |
Ovládané prvky | S, V ,Kř, M |
Konstrukce | Ing. Miloš Mikulka
|
Při návrhu modelu Pohoda jsem vycházel z těchto základních předpokladů:
1) Rozpětí nad 2 000 mm s maximální letovou hmotností cca 3 000 g. U této kombinace parametrů mám dostatečně ověřeno, že pro pohon modelu této kategorie spolehlivě stačí střídavý motor AXI 2826/10, případně jakýkoliv jeho rozměrový ekvivalent, a pohonná baterie Li-ion 3s3p 3,3 Ah, případně Li-pol 3s odpovídající kapacity.
2) Model musí vzhledově (není podmínkou maketově) připomínat současná sportovní letadla.
3) Ovládané prvky budou motor, směrovka, výškovka, křidélka.
4) Stavební jednoduchost.
5) Dobrý přístup k pohonné jednotce a snadná výměna pohonné baterie.
6) Dobré letové vlastnosti.
Zadané podmínky se mi podařilo splnit. Model má rozpětí 2 120 mm, hmotnost cca 3 000 g a velmi příjemné letové vlastnosti. Jednoduchost stavby jsem vyřešil tím, že jsem si připravil podklady pro vyfrézování všech stavebních dílů, které mi pak podle těchto podkladů vyfrézovali ve firmě Reichard modelsport. Za další výrazné zjednodušení stavby pak považuji použití uhlíkových trubek při stavbě křídla.
Na modelu je jako hlavní materiál použita balza a topolová překližka, minimální množství letecké překližky a uhlíkové trubky.
Základem trupu jsou dvě bočnice slepené z přední a zadní části, vyřezané z topolové překližky a balzových podélníků a příček 7 x 7. Celek je pak spojen v přední části vlepenou deskou pro pohonnou baterii, motorovou přepážkou a centroplánem. V zadní části je spojen ložem VOP z topolové překližky 3. Střed trupu je spojen příčkami z balzy 7 x 7. Do trupu jsou vlepeny bukové hranoly 13 x 20, do kterých se zasunuje odnímatelný podvozek zhotovený z ocelového drátu o průměru 4.
Křídlo je dělené. Základem jsou uhlíkové trubky o průměru 12 a 8, na které jsou navléknuta žebra z balzy 2, ve střední části z topolové překližky 3. K trupu jsou poloviny křídla uchyceny spojkami z ocelového drátu o průměru 4 a vzpěrami slepenými z překližky 1,5 a smrkových lišt. Vzpěry jsou funkční. Náběžná lišta je z balzy 10 x 10, odtoková je slepená z balzy 2 x 35 a zakoupeného polotovaru odtokové lišty 6 x 25, okrajové oblouky jsou lamelovány z balzy 1,5.
Ocasní plochy s profilem rovné desky jsou slepeny z balzy 7. SOP je pevně vlepená do trupu, VOP se zasunuje do lože v trupu a je zajištěna šroubem M3.
Přední část modelu po náběžnou hranu křídla, centroplán a spodní část po unašeč vzpěr jsou polepeny papírem, zbývající části Solartexem. Části polepené papírem a barevné doplňky na Solartexu jsou nastříkány akrylátovou barvou. Nápisy a další barevné doplňky jsou vyříznuty ze samolepicí fólie.
Směrovka a výškovka jsou ovládány servy standardní velikosti. Ostruha je ovládána servem spojeným V-kabelem se servem směrovky. Každé křidélko je ovládáno vlastním servem o hmotnosti cca 20 g. Model je řízen RC soupravou Aurora 9 2,4 GHz.
Svou koncepcí i vzhledem se model podobá lehkým sportovním motorovým letadlům. Tomu pak odpovídá i letový projev. Nejlépe mu sluší let odpovídající skutečným letadlům této kategorie – žádná akrobacie, pouze nácvik startů a přistání, nízké průlety, stoupavé zatáčky, ostré zatáčky, v podstatě to, co provádějí skutečná letadla této kategorie.
Model spolehlivě startuje z posečené louky, let je stabilní, řízení příjemné. S ohledem na nízké plošné zatížení doporučuji létat s modelem v klidném ovzduší do rychlosti větru cca 3 m/s.