Rozpětí | 1490 mm |
Délka | 1010 mm |
Hmotnost | 1250 g |
Motor | Speed 600/8,4 V |
Ovládané prvky | S, V, M |
Konstrukce | Antonín Souček |
Model SAAB vznikl jako odpověď na požadavek rychle postavit levný, jednoduchý a nenáročný (na provoz i vybavení) model pro výuku pilotáže desetiletého adepta modelařiny bez jakýchkoliv předchozích zkušeností. Model po zalétání létá téměř sám, pomalu, spořádaně a vzorně poslouchá. Má nečekaně dobrou klouzavost. Přečkal bez větších následků i několik tvrdších přistání, hlavně díky uložení baterie. Při posunu vpřed vždy poškodí jen odnímací překryt, ten byl nakonec přichycen jen gumovými kroužky.
Stavba modelu je jednoduchá a rychlá. Základním materiálem na stavbu trupu a ocasních ploch je extrudovaný polystyren, na křídlo pěnový polystyren, vyztužený a zesílený balzou. Extrudovaný polystyren lze zakoupit poměrně levně ve stavebninách o tloušťce až 60 mm. Opracováváme jej, stejně jako pěnový polystyren, odporovou pilou podle šablon nejlépe z kuprextitu. Balzu vybereme dostatečně pevnou, ale lehkou. Opravitelnost případných ran a různých šrámů je při použití lepidla Purex velmi dobrá.
Nároky na vybavení modelu nejsou nijak mimořádné: Motor MIG 600 / 8,4 V nebo Speed 600 / 8,4 V s přímým náhonem vrtule 200/100, regulátor 35 A (JES). Serva jsou kvůli úspoře hmotnosti použita C 341. Pohonná baterie se skládá ze 7–8 článků (Sanyo 1 700 SCR). Motor odrušíme keramickým kondenzátorem asi 68n. Lze použít i baterie o větší kapacitě, Li-pol nebo LiFe, případně vyzkoušet i některý ze střídavých pohonů. Při volbě vybavení a vůbec při celé stavbě bereme ohled hlavně na celkovou hmotnost, která by neměla překročit 1 300 g, čím méně, tím lépe, ale ne na úkor pevnosti a kvality stavby modelu.
Při lepení celého modelu vystačíme s běžným disperzním lepidlem (Herkules, Ponal, Kleiberit), na některé spoje je vhodnější Purex.
Křídlo je nedělené, zužující se konce mají negativy. Skládá se ze dvou polovin, každou sestavujeme zvlášť. K trupu se poutá gumou, což je u modelu s tímto posláním asi nejlepší. Za tím účelem je trup opatřen hliníkovými poutacími kolíky.
Ocasní plochy z extrudovaného polystyrenu jsou pro zpevnění olemované balzovými lištami. Kormidla jsou zavěšena plastovými závěsy
Trup. Sestavení trupu je velmi jednoduché, a ještě více je usnadňuje jeho rovná horní strana. Bočnice jsou kvůli zjednoušení výroby slepeny ze dvou dílů, mohou ale být vyříznuty i v celku. Odnímací překryt je zajištěn vpředu zahnutým vysouvacím kolíkem z hliníkového drátu, vzadu jazýčkem z překližky 0,8. Ocasní plochy jsou k trupu přilepeny napevno.
Povrchová úprava sestává z nalakování modelu čirým lakem a polepení tenkým Modelspanem. Vhodnou barvou (například Tempera smíchaná s čirým Sportakrylem) můžeme vyznačit další doplňky. Po vyschnutí vše lehce přebrousíme a nalakujeme lesklým disperzním čirým lakem
Podvozek vystřihneme z duralového plechu. K trupu je podvozek přišroubován. Velmi lehká kola o průměru 60 mm jsou upevněna šrouby a maticemi M3. Ostruhu ohneme z hliníkového drátu a zalepíme Purexem.
Použitá RC souprava musí umožňovat ovládání tří funkcí: směrovky, výškovky a otáček motoru. Náhony řízení jsou z lanovodů. Instalaci RC soupravy provedeme podle obvyklých zásad a doporučení výrobce.
Model je optimálně rychlý, žádný divoch, pro daný účel přiměřeně obratný. Po zalétání a získání zkušeností je možné posunout těžiště o několik mimimetrů vzad proti výkresu, zvýší se tím obratnost modelu. Doba letu záleží především na použitém vybavení, schopnostech pilota, na výskytu termiky a samozřejmě i na způsobu létání. Pro úplného začátečníka je ostatně někdy i 5 minut příliš.