Rozpětí | 1890 mm |
Délka | 1490 mm |
Hmotnost | 4700-5100 g |
Motor | 20-30 cm3 |
Ovládané prvky | S, V, Kř, M |
Konstrukce | J. Kroufek
|
Vrabec vznikl na popud mého modelářského kolegy, který si pořídil benzinovou šestadvacítku a chtěl získat první zkušenosti s provozem tohoto motoru v materiálově i stavebně nenáročném modelu. Model jsem koncipoval pro provoz na neupravených plochách, schopný akrobacie až do provozního násobku ±7 g. Pro snížení přistávací rychlosti jsem aplikoval možnost použití křidélek ve funkci flaperonů. Dobré pádové vlastnosti jsem upřednostnil před obratností. RC vybavení je nenáročné, vznikl dobře létající levný větší model. Pro zrychlení stavby jsem se snažil využít strojního vybavení.
S nádrží 250 ml je doba motorového letu 18 až 22 minut. K pohonu poslouží motor se žhavicí svíčkou o zdvihovém objemu 20 až 25 cm3 nebo benzinový o zdvihovém objemu 25 až 30 cm3. Optimální bude motor MVVS 26 IFS.
Poloha těžiště by měla být v rozmezí 100 až 130 mm od náběžné hrany. S přední polohou těžiště je model velmi stabilní, má vlastnosti školního modelu, nepadá do vývrtky. Tu je sice schopen zaletět, zastaví ji ale sám po puštění pák vysílače. Je plně řiditelný kolem všech tří os i při rychlosti blízké pádové. Přistání je velmi snadné, ve výšce asi tři čtvrtě metru stačí plynule dotáhnout na doraz a model vzorně dosedne na tři body. Sestup při volnoběžných otáčkách je poměrně strmý. S použitým motorem v nožovém letu mírně klesal. Vzhledem k malému plošnému zatížení a tlustému profilu křídla je klouzavost v bezmotorovém letu malá.
Domnívám se, že Vrabec je vhodný zejména pro dříve narozené modeláře. Je velký, tudíž dobře viditelný, s nezáludnými vlastnostmi, létající nízkou rychlostí a finančně únosný. Ke startu i přistání postačí poměrně malá travnatá plocha.