v košíku není žádný produkt
11,80 €
RC polomaketa na elektropohon, rozpětí 1090 mm, konstrukce Z. Raška
Rozpětí | 1090 mm |
Délka | 793 mm |
Plocha | 22,06 dm2 |
Hmotnost | 400 g |
Motor | Speed 400/7,2 V |
Ovládané prvky | S, V, M |
Konstrukce | Zdeněk Raška |
Starší generace znala letoun Fairchild F-24 pod důvěrnými názvy Ferčák či Feršus. Po druhé světové válce sloužila tato letadla v našich aeroklubech k výcviku parašutistů a vyhlídkovým letům.
Historie F-24 sahá do roku 1931, kdy nacházel první zákazníky jeho dvousedadlový předchůdce F-22 s hvězdicovým motorem a otevřeným pilotním prostorem. Postupným vylepšováním se z původní dvousedadlovky stal elegantní čtyřmístný cestovní stroj, nabízený ve dvou základních verzích: F-24W s hvězdicovým motorem Scarab o výkonu 108 kW a F-24R s řadovým invertním šestiválcem Ranger o výkonu 122 kW.
Po skončení druhé světové války se většina vojenských F-24 Forwarder dočkala civilní služby, ale stejně to nestačilo pokrýt poptávku, a tak byl letoun vyráběn licenčně (280 ks) až do roku 1948 firmou Tenco.
V roce 1946 byl dnes už asi nezjistitelný počet letadel F-24R zakoupen pro potřeby čs. armády. Později byly tyto letouny předány aeroklubům, kde sloužily až do konce padesátých let. Bohužel se u nás nezachoval ani jediný exemplář, a tak je můžeme obdivovat pouze v zahraničí, kde dosud mnohé létají k plné spokojenosti uživatelů.
Fairchild F-24 je jednomotorový čtyřsedadlový hornoplošník s uzavřenou kabinou a pevným dvoukolovým podvozkem s ostruhou. Trup je svařený z ocelových trubek, předek kryjí duralové panely, zbytek je potažen plátnem. Celodřevěné dvounosníkové křídlo má náběžnou část potaženu překližkou, zbytek je opět potažen plátnem. Duralové vzpěry mají kapkovitý průřez. Celodřevěná kýlovka i stabilizátor mají tuhý překližkový potah, kormidla jsou potažena plátnem.
Hlavní technické údaje: Rozpětí 11,07 m, délka 7,88 m; nosná plocha 16,1 m2; hmotnost 778 kg, maximální vzletová 1160 kg; cestovní rychlost 190 km/h; dostup 4785 m; dolet 1030 km. Další podrobnosti byly zveřejněny v časopisu Modelář 6/1992.
V minulosti jsem měl model Fairchild F-24 postavený v měřítku 1:20 na pohon gumovým svazkem. Jeho spořádaný letový projev i v této malé velikosti mne utvrdil v přesvědčení, že to bude vhodný RC model pro pohodové létání a relaxaci. Prototyp je vybaven běžným elektromotorem Speed 400/7,2 V s vrtulí Graupner 6/3 a regulátorem JES 012, napájeným dvěma články Li-ion 1100 mAh. Jako palubní RC vybavení slouží přijímač Rex 4 a dvě serva HS-55. Hmotnost celého vybavení včetně baterie činí 197 g.
Celobalzové křídlo běžné konstrukce je v celku, patřičné vzepětí zajišťují spojky z překližky. Vzadu se křídlo nasazuje na dva překližkové jazyky, vpředu je zajištěno plastovým šroubem M4x20. Stavbu usnadňuje profil s rovnou spodní stranou.
Trup má bočnice slepené z balzových lišt spojené přepážkami, které nesou nahoře i dole tvarovou karoserii z balzových podélníků. Podvozkové nohy z drátu do výpletu jízdního kola jsou zakapotovány balzou a pevně vlepeny do trupu. Kryty kol jsou vyříznuty z balzy. Lehká kola o průměru 50 z pěnové gumy jsou od firmy Najman.
Ocasní plochy jsou slepeny běžným způsobem z balzových lišt. Poloviny výškovky spojuje hliníkový drát.
Prototyp modelu je potažen Vliesem a lakován. Lze použít i Litespan.