Rozpětí | 1200 mm |
Délka | 825 mm |
Hmotnost | 590 g |
Motor | MIG 400/6 V převod 3:1
|
Ovládané funkce | S, V, Kř, M |
Konstrukce | Ing. Marek Štefan |
Ke konstrukci tohoto modelu mě inspirovala recenze modelu Rascal, který považuji za jeden z nejelegantnějších hornoplošníků. V rámci „konkurenčního boje“ jsem chtěl postavit model obdobných letových vlastností, ale dolnoplošník.
Zejména mě nadchla velikost odběru proudu, který ani u tohoto modelu nedosahuje 6 A s vrtulí o průměru 25 cm při převodu 3 : 1!
Filozofie mých modelů AMMV je, aby model byl pokud možno univerzálně použitelný jak k rekreačnímu motorovému létání s prvky akrobacie, tak k létání na svahu, případně i v termice. Dále jsem chtěl navrhnout model, který by tvarově připomínal skutečný stroj pro výkon služby aerotaxi, v tomto případě pro 4 až 5 osob (figurky jsou v měřítku 1 : 16).
Jelikož na asfaltovou letovou plochu to mám docela daleko, model je navržen bez podvozku pro starty z ruky a přistávání na trávě. Proto je kvůli snadnému uchopení na spodku trupu vybaven „traveler boxem“, obdobou cestovního boxu u skutečných letadel například typu Cessna, které tím řeší rozšíření prostoru pro uložení zavazadel.
Modely stavím tak, že pracovní verzi výkresů tisknu a na těch následně model stavím, proto jsem velikost jednotlivých dílů volil tak, aby je bylo možné vytisknout na formát A3 nebo A4, což je formát běžných tiskáren. Do výkresů si dělám poznámky a ty následně zapracuji do finální podoby výkresu pro publikování, tentokráte již na formátech A1. V tom jsou již zapracovány i korekce po ročním provozu modelu (například nastavení úhlů seřízení, zesílení dílů atp.).
Model je vhodný jako první dolnoplošný model i jako první model ovládaný křidélky. Zalétá veškerou základní akrobacii, jako jsou přemety, výkruty, lety na zádech, zvraty, souvraty, překruty, vývrtky, skluz. Není však dimenzován na kopané prvky akrobacie a letové stavy překračující +6 g a –4 g! Na svahu s ním létám ve větru o rychlosti do 5 m/s. Nejkrásnější je však večerní polétání.
Model je balzový, s překližkovými díly a výztuhami z uhlíku. Je konstruován s ohledem na používání ve volné přírodě či na travnatých letových plochách, proto jsou některá řešení volena ve prospěch životnosti na úkor aerodynamické čistoty.
Ovládány jsou motor, křidélka, výškovka a směrovka. Model byl původně ovládán pouze směrovkou, výškovou a otáčkami motoru. Byl sice letuschopný, ale vzhledem ke zvolenému vzepětí muselo přirozeným vývojem dojít k jeho dovybavení křidélky.
Nedělené jednonosníkové balzové křídlo s torzní skříní a sendvičovým nosníkem centroplánu je navrženo s vlastním profilem MS 08(5/3)-30-1-13/9-40/10-1. Takto označené profily vznikají složenou parabolickou k-cí a v uvedeném kódu jsou zahrnuty jednoznačně rozměry, obdobně jako je profil běžně popsán souřadnicemi x, y, navíc však je z kódu patrná jeho maximální tloušťka, rozdělení tloušťky na horní a dolní polosféru, místo maximálního prohnutí střední křivky profilu a poloměr náběžné i odtokové hrany.
Serva křidélek jsou do křídla vlepena. Táhla křidélek jsou vedena po horní straně křídla , aby se nepoškodila při přistávání. Samotné křidélko není vedeno kvůli větší ochraně proti poškození po celé délce ucha křídla.
Uši jsou na horní straně vybavené turbulátory z měděného drátu o průměru 0,2 mm, který zároveň slouží k napájení osvětlení z vysoce svítivých diod (levá polovina křídla červená; přistávací a pojezdové světlo bílá; pravá polovina křídla zelená; kabina bílá; SOP malá bílá). Na výkrese je zakresleno pouze umístění turbulátoru. Měděný drátek je lepen kyanoakrylátovým lepidlem, osvětlení napájí přes vložený odpor 12V alkalická baterie, prodávaná ve fotoprodejnách. Toto osvětlení je nádherné do večerního šera, nestačí však ve tmě, diody by bylo nutné alespoň v křídle ztrojnásobit.
VOP celobalzové konstrukce je vyztužená uhlíkem. Výškovka může být zavěšena buď monofilovými závěsy, nebo potahem. Potah je ze stejného materiálu jako na křídle.
SOP je rovněž celobalzová, na rozdíl od VOP není již vyztužena uhlíkem. Kýlová plocha je potažena fólií, směrové kormidlo Vliesem. Směrovka je vybavena řiditelným ostruhovým kolem – model byl původně vybaven podvozkem, který jsem z výše uvedených důvodů odstranil.
Na potah modelu je použita jak fólie, tak Vlies. Kombinace materiálů byla použita kvůli ověření jejich vlastností. Doporučuji na balzové plochy použít Vlies, kostra se neuvěřitelně zpevní při minimálním nárůstu hmotnosti. Na plochy volné vidím jako výhodnější fólii vzhledem ke snazším opravám.
Tím, že jde o dolnoplošnou koncepci, bylo pro mě při konstrukci trupu velice lákavé takové řešení roznosu zatížení, aby nejnamáhanější část byla soustředěna do dolní přední čtvrtiny trupu a zbytek bylo možné řešit velice subtilně. Celý trup má pouze dvě nosné přepážky – motorovou a křídelní, která byla původně i podvozkovou. Velkou pozornost jsem věnoval i proudění vzduchu uvnitř trupu.