v košíku není žádný produkt
11,80 €
Polomaketa na elektropohon Castaibert IV, rozpětí 1050 mm, konstrukce Z. Raška
Rozpětí | 1050 mm |
Délka | 780 mm |
Plocha | 21,16 dm2 |
Hmotnost | 185 g |
Motor | AXI 2204/54 |
Ovládané prvky | S, V, M |
Konstrukce | Zdeněk Raška |
Předlohou letounu málo známého uruguayského pionýra letectví Castaiberta byl jeden z typů Luise Blériota. Castaibert Blériotův letoun v létech 1912–1913 zjednodušil a upravil podle svých materiálových možností. Kromě jiného také prodloužil trup před křídlem a zvětšil plochu křídla.
Právě tyto dvě skutečnosti a i celková jednoduchost letounu mě dovedly k rozhodnutí postavit jeho polomaketu. Stavbu ještě uspíšila skutečnost, že jsme měli za měsíc létat ve velké sportovní hale v Prešově. Už několik let totiž udržujeme přátelské styky s milými modeláři z východního Slovenska a jezdíme na jejich akce. Jezdí na ně i modeláři z Polska a předvádějí se na nich zejména modely „létajících aparátů“ z dob leteckých počátků. Akce jsou zaměřeny i na děti, které dostanou arch papíru, z nějž složí vlaštovku, napíšou na ni své jméno a pak ji z ochozu házejí na plochu haly. Vyhraje to dítě, kterému vlaštovka doletí nejdále. Prvních pět dětí odmění pořadatel stavebnicemi, knihami a časopisy.
V modelu Castaibert IV jsem použil střídavý elektromotor AXI 2204/54 s vrtulí 9/3,8 a regulátorem Master 04-3P; RC vybavení sestává z přijímače Rex 4 a dvou čtyřgramových serv Najman. Pohonnou baterií je dvoučlánek Li-pol 360mAh. Vzletová hmotnost modelu s tímto vybavením je 185 g.
Trup je jednoduchý, hranatý. Přední části bočnic jsou vyříznuty z lehké plné balzy, zadní slepeny z balzových lišt. Bočnice jsou vpředu spojeny dvěma přepážkami a horním i dolním potahem z plné balzy, v zadní balzovými rozpěrkami. Shora je trup v přední části a uprostřed opatřen odnímatelnými kryty pro přístup k baterii a k servům. Výplet zadní části trupu je z tenké šedé nitě, předem nalakované v napjatém stavu. Předek trupu je vyztužen „křížem“ slepeným z dílů balzy a po zaschnutí doplněn ze všech čtyř stran balzovým krytem. Motorová přepážka je překližková
Podvozek je ohnutý z ocelového drátu, průběžná osa je z drátu hliníkového. Kola buď zhotovíme z balzy a paprsky na nich naznačíme tenkým fixem, nebo koupíme hotová s pěti paprsky od firmy Najman. Lyže jsou lamelovány z balzových pásků. Překližková ostruha je opatřena bambusovými vzpěrami.
VOP s profilem rovné desky je slepena z balzových lišt. Plovoucí směrovka má obvodovou lištu lamelovanou ze tří pásků balzy, vnitřní vyztužení je rovněž balzové.
Křídlo je dělené, spojené skrz trup hliníkovými dráty (z pletacích jehlic). Je velmi jednoduché konstrukce se dvěma nosníky a žebry. K trupu je vyztuženo „výztužnými dráty“ z opletené gumové nitě.
Prototyp modelu je potažen tenkým Japanem a třikrát lakován napínacím lakem. Vhodným potahovým materiálem je i Litespan béžové barvy.
Model je nezáludný a spolehlivě létá i venku za slabého větru do 2 m/s.