Rozpětí | 1225 mm |
Délka | 863 mm |
Hmotnost | 540 g |
Motor | AXI 2212/26
|
Ovládané funkce | S, V, M |
Konstrukce | Vladimír Caha |
A. B. C. Robin je prvním letadlem, které vyrobila britská firma A. B. C. Motory Ltd. Navrhl je konstruktér A. A. Fletcher v roce 1929 jako levné soukromé letadlo s prosklenou kabinou, poskytující posádce pohodlí uzavřeného auta. Letoun byl poháněný dvouválcovým vzduchem chlazeným motorem A. B. C. Scorpion o výkonu 40 k (29,5 kW). Měl celodřevěnou konstrukci potaženou plátnem. Konstrukce křídla umožňovala sklopení obou polovin dozadu podél trupu pro snazší přepravu.
Technická data letounu:
Rozpětí 7,72 m
Délka 5,36 m
Výška 1,73 m
Vzletová hmotnost 308 kg
Nejvyšší rychlost 169 km/h
Když jsem v jednom anglickém modelářském časopise, který mi půjčil kamarád a kolega modelář Michal Šimek ze Světlé nad Sázavou, uviděl několik fotografií modelu letadla Robin A. B. C. anglického modeláře Tonyho Pritcharda, bylo mi hned jasné, že toto letadlo s krásným „bednovitým“ trupem a atraktivním černooranžovým zbarvením bude dalším modelem, který si postavím a nakreslím na něj stavební výkres pro ty modeláře, kteří by si chtěli postavit něco jiného, než nabízí současný trh v podobě stavebnic. O svém záměru jsem informoval kolegu Michala, který mi ochotně opatřil dostupné podklady z internetu, a já se pustil do práce.
Model jsem se rozhodl postavit pro pohon střídavým elektromotorem, který používám k plné spokojenosti u řady svých modelů. Prototyp je osazen střídavým elektromotorem AXI 2212/26, vrtulí GWS 10/6, regulátorem Easy 12, příjímačem Rex 7 MPD, dvěma servy HS-55 a dvoučlánkem Li-ion Power Ion 2s1p 1 100 mAh od firmy JETI model. Vzletová hmotnost modelu je 541 g.
Základem trupu jsou dvě bočnice slepené z balzových lišt a spojené rozpěrkami. Předek trupu sestává z kruhových balzových přepážek. Hlavní podvozkové nohy a jejich vzpěry jsou ohnuty z ocelového drátu a zalepeny do trupu. Kola zhotovíme podle výkresu nebo použijeme podobná koupená. Ostruha je z pružinového drátu. Spodek trupu až k otvoru pro vkládání baterie je potažen balzou. Díly rámu pilotní kabiny jsou z překližky 1. Makety válců motoru zhotovíme podle výkresu nebo použijeme stavebnici válců motoru v měřítku 1 : 6 od firmy Classic Models.
Křídlo v celku sestává ze dvou koncových částí a centroplánu. Je převážně balzové, klasické konstrukce s hlavním a pomocným nosníkem. K trupu se upevňuje dvěma polyamidovými šrouby M4. Stavíme ho na rovné pracovní desce. Střed křídla je vylepen balzou a opatřen střešním oknem spojovacího šroubu křídla.
Ocasní plochy s profilem rovné desky slepíme z balzových lišt. Poloviny výškového kormidla spojíme ocelovým drátem. Vzpěry VOP zhotovíme z balzy a drátu o průměru 0,8 z lanovodu. Oblouk SOP je lamelován z pásků balzy ve špendlíkové šabloně. Obě kormidla jsou upevněna malými otočnými závěsy (MP Jet).
Model je potažen Litespanem, jen přední část trupu k hlavnímu podvozku tenkým Modelspanem. Přední část trupu nastříkáme stříbrnou barvou, písmena vyřízneme podle šablon z tvrdšího papíru z Litespanu.
Táhla pro ovládání kormidel jsou z balzových lišt, koncovky u kormidel z hliníkového drátu s mikrovidličkou, u serv z ocelového drátu o průměru 0,8 z lanovodu. Regulátor a přijímač jsou upevněny k úložné desce suchým zipem.
Ve vzduchu se model chová klidně a jeho let je velmi realistický, zvláště na střední otáčky motoru. Doporučuji s ním létat jen za slabého větru nebo za bezvětří, vzhledem k jeho velké boční ploše trupu a letové hmotnosti je létání za většího větru na hranici jeho možností. Model jde také bezpečně startovat z ruky, což ocení ti, kteří nemají k dispozici vzletovou dráhu.
Letové časy s baterií Li-ion 2s1p 1 100 mAh jsou běžně 16–20 min, podle způsobu létání.