v košíku není žádný produkt
11,80 €
Elektrovětroň kategorie RCEJ, rozpětí 1880 mm, konstrukce J. Veselovský
Rozpětí | 1880 mm |
Délka | 1200 mm |
Hmotnost | 690 g |
Motor | MIG 400/6 V + převod 4:1 |
Ovládané prvky | S, V, Kř., M |
Konstrukce | Jiří Veselovský |
Letová část soutěže v nové kategorii elektrovětroňů RCEJ obsahuje dvě části letu. Při motorovém letu, který trvá jednu minutu, je třeba nastoupat co nejvýše, aby model v klouzavém letu, popřípadě v termice nalétal devět minut a přistál do středu vytyčeného kruhu, to vše při použití elektromotoru z jednotné řady 400 bez jakýchkoliv úprav.
Z těchto dvou protichůdných požadavků (rychlé získání výšky a dobrý kluz) vychází i návrh modelu Largo 400, který tak trochu kopíruje podobnou kategorii RC házedel (F3K). Zvolil jsem křídlo s dvěma servy a klapkou po celém rozpětí s možností naprogramování letových režimů podobně jako u F3J.
Ovládání směrovky jsem vypustil i za cenu zhoršení vlastností při kroužení v termice. Eliminuje to změna tvaru profilu vyklopením křidélka dolů nebo nahoru. Rozměry a pevnost konstrukce jsou přizpůsobeny tomu, aby bylo možné s modelem létat stylem „celé nebe je moje“ a ne jen stát proti větru. S Largem 400 se dá létat do rychlosti větru kolem 8 m/s a ani razantní sestupy z termických proudů nejsou při vhodném použití mechaniky křídla žádný problém.
Křídlo má osvědčený profil RG 14. Poloviny křídla jsou stavěny v negativní šabloně z pěnového polystyrenu. Jako hlavní nosník je použita uhlíková trubka o průměru 8. Na ní jsou navlečena žebra a položebra z kvalitní lehké balzy, která mohou být páskována uhlíkem. Odtokovou lištu tvoří uhlíkový pás 3x1, náběžná lišta je balzová. Křídlo je zakončeno winglety s oboustranným potahem z balzy 1. Potah celého modelu je transparentní fólií Oracover. Spojku křídla tvoří ocelový drát o průměru 4, který se zasouvá do laminátových pouzder zalepených do hlavního nosníku. K trupu je křídlo připevněno dvěma plastovými šrouby M4 MP Jet.
Trup má gondolu, kterou firma Topmodel CZ dodává jako náhradní díl k modelům Bliss nebo Sweet. Nosník ocasních ploch je z laminátové trubky o průměru 10.
Celobalzové ocasní plochy s profily NACA 0008 a 0009 jsou stavěné stejně jako křídlo v negativní polystyrenové šabloně. Hlavní nosník VOP a steven SOP tvoří opět uhlíkové trubky. Žebra jsou na trubky navlečena a páskována uhlíkem. VOP je usazena na pylonu, kterým prochází ovládací struna výškovky. Pro připevnění VOP je v pylonu zalepená duralová matice M4. SOP je zalepena epoxidem do výřezu v trupu.
Pohonnou jednotku tvoří motor MIG 400/6 V s převodovkou Hendrych 4,2:1. Lze použít i jinou převodovku, nejlépe souosou. Uhlíková sklopná vrtule má rozměry 11–12/8. Duralový turbokužel o průměru 30 s trámcem s roztečí 35 je od firmy Pohodalet. Pohonná baterie sestavá z osmi článků GP 1100 NiMH, regulátor je JES 350. Lze použít i dva články Li-xx.
K řízení je nutný vysílač pro ovládání aspoň čtyř funkcí: výškovky, křidélek a motoru. Je výhodné použit programovatelný vysílač. Prototyp modelu je osazen třemi servy Graupner C 261. Přijímač musí být minimálně pětikanálový, v prototypu je to Rex 7. Otáčky motoru není třeba ovládat pákou ovladače. Pro soutěžní lety jsou potřeba nejvyšší otáčky a na to stačí třípolohový vypínač s nastavením 0-50-100 %.
Dosti strmý motorový let a velmi dobré vlastnosti v kluzu dělají z Larga 400 výborné sportovní náčiní. Jeho vlastnosti vyniknou zejména v horších povětrnostních podmínkách. K jejich dokonalému využití při soutěžích je potřebná znalost termiky, vylétanost a trochu štěstí. Výborně si ale s Largem zalétá i rekreační modelář „jen tak“.