Rozpětí | 1820 mm |
Délka | 1160 mm |
Plocha křídla
| 39,12 dm2 |
Ovládané prvky | S, V, Kř., M, klapky |
Konstrukce | Ladislav Knebl |
Když sleduji nepříliš vysoké počty soutěžících v kategorii větroňů na elektropohon se sedmičlánkem, je mi jasné, že drtivá většina modelářů nemá soutěžní ambice a dává přednost pohodovému polétání. To však neznamená, že se tato skupina modelářů spokojí s „béčkovými“ modely. Začíná být naopak pravidlem, že právě tito modeláři touží po špičkové technice. Jako stavební plán tedy nabízíme model, jehož soutěžní schopnosti jsou již léty prověřeny. Že je k zásadnímu usnadnění stavby nabízen kvalitní laminátový trup (lze obejdnat na e-mailové adrese: knebl@spsefren.cz) a frézované balzové díly, se již stává standardem, který ani v tomto případě neporušíme. A že jde o model špičkový, to nepochybně dokládá fotografie stupňů vítězů z mistrovství republiky v Bohuňovicích v roce 2008, kde v rukou Tomáše Vítka (uprostřed) Cornix RCE7 zvítězil a další medailisté, otec a syn Schejbalové, létali s obdobnými modely postavenými s tímtéž trupem.
Koncepčně jde o model s lomením křídla (vzhledem k menšímu rozpětí jsou v celku) do U. To je způsob, který umožňuje usazení křídla na trupu s centrální zásuvkou v ose náběžné lišty křídla a pak už jen dvěma polyamidovými šrouby M5. Křídlo je osazeno čtyřmi servy, což současně znamená použití modelu pro jakoukoliv myslitelnou trajektorii a taktiku letu.
Zcela charakteristické jsou i motýlkové ocasní plochy s profilem rovné desky.
K pohonu modelu jsou využívány všechny možné druhy motorů, až po ty s výkonem okolo 1,5 kW. Pro pohodové létání však vystačíme s motorem o výkonu okolo 300 W. Typu motoru jsou pak podřízeny jak výběr akumulátoru, tak volba vrtule.
Ať už je s jakoukoliv pohonnou jednotkou, Cornix RCE7 má vždy mimořádně vysokou klouzavost a okamžitě a přiměřeně reaguje na kormidla. Razance motorového letu už je výhradně na volbě modeláře.
Laminátový trup modelu je dodáván spolu s motorovou přepážkou, v níž jen vyvrtáme otvory pro upevňovací šrouby podle použitého typu motoru. Lože křídla je vybaveno jak centrálním otvorem pro zasunutí křídla, tak maticemi pro upevňovací šrouby křídla. V ocasní části trupu jsou již osazeny dráty pro motýlkové ocasní plochy.
Motýlkové ocasní plochy svírají úhel 105°.
Žebra křídla jsou frézována mechanickou frézou, takže ostré hrany v zářezech musíme dokončit jehlovým pilníkem. Křídlo s profilem HN-92-285 sestavujeme na rovné pracovní desce. Jeho pevnosti v krutu značně přispívají diagonální výztuhy z uzenářských lipových špejlí o průměru 2 mm. Zadní části koncových oblouků křídla jsou opatřena překližkovými winglety. Křidélka i klapky mají shodnou konstrukci.
Potah je věcí volby modeláře. Modely potažené Vliesem zřetelně lépe kloužou, jejich konečná povrchová úprava je však náročnější. Modely potažené fólií zase lépe vypadají.
Klapky a křidélka jsou ke křídlu otočně upevněny čirou samolepicí páskou, ocasní kormidla vždy jedním plastovým závěsem a izolepou.