Rozpětí | 2172 mm |
Délka | 1422 mm |
Plocha | 71,3 dm2 |
Hmotnost | 3000 g |
Motor | RAY C3548 |
Ovládané prvky | S, V, M |
Konstrukce | F. Frei a Ing. M. Mikulka |
Na internetových stránkách australských modelářů jsem našel kopii stavebního výkresu historického motorového modelu Dennyplan, převzatou z časopisu Model Builder. Model mě zaujal svým tvarem a zejména pak motorovým krytem. Kryt motoru imitující hvězdicový motor je přece jen něco jiného, než co běžně vidíme. Rozhodli jsme se s klubovým kolegou Františkem Freiem, že model postavíme. Výkres jsem stáhl z internetu a v počítači upravil na rozpětí cca 2 200 mm, nechal vytisknout a mohlo se stavět. Pro urychlení stavby byly využity, zejména u křídla, díly, které jsme si nechali vyfrézovat u firmy Reichard Modelsport.
Protože se model podobá malým cestovním letadlům z předválečného období, které byly používány i americkou armádou, navrhli jsme fiktivní kamufláž: tmavě modrý Solartex a marking US NAVY. Podle našeho názoru vypadá nevšedně a k modelu se hodí.
Z podkladů, které jsem našel na internetu, vyplynulo, že model byl stavěn v různých velikostech, od rozpětí cca 1,2 m do rozpětí 3 m. Proti původnímu výkresu, na kterém byl model nakreslen s křídlem v celku, připevněným k trupu gumovými smyčkami, je náš mo- del postaven s děleným křídlem, připevněným k trupu bukovými kolíky a plastovými šrouby.
Zásadní změna spočívá v elektrizaci. S ohledem na řešení modelu je však velice jednoduché jej postavit s původním pohonem na spalovací motor. Stačí pouze zesílit motorovou přepážku T1 a přišroubovat na ni vhodné motorové lože. Touto přepážkou začíná i originální výkres modelu z internetu. Montáž motoru ani palivové nádrže výkres neřeší.
Pokud použijete vyfrézované stavební díly, jež si lze objednat u firmy Reichard Modelsport, stavba modelu se výrazně zrychlí. Vyfrézováno je prakticky vše, co je zapotřebí vyřezat z balzy, případně z překližky. V opačném případě stavbu zahájíme vyřezáním jednotlivých stavebních dílů a přípravou veškerého stavebního materiálu.
Ocasní plochy je třeba stavět nejdříve, protože jsou potřeba při sestavování trupu. Mají běžnou konstrukci, oblouky jsou lamelovány z pásků balzy. Kormidla jsou zavěšena na plastových závěsech.
Základem trupu jsou bočnice, sestavené z balzových podélníků, příček a diagonál. Slepené bočnice jsou spojeny přepážkami, ložem podvozku a balzovými příčkami. Elegantní tvar trupu vytvářejí boční tvarové podélníky.
Motorový kryt je slepen z balzových a překližkových dílů a potažen balzou. K trupu je držen magnety.
Podvozek s koly o průměru 100 je spájený z ocelového drátu. Drátěná ostruha je opatřena kolem o průměru 40.
Křídlo klasické konstrukce je dělené, poloviny se nasouvají na spojku z ocelové kulatiny. Oba nosníky sestávají ze dvou smrkových pásnic spojených stojinou. Žebra jsou z balzy a z topolové překližky. Naběžná lišta je slepena z balzy a topolové překližky, odtoková lišta je balzová.
Prototyp modelu je potažen nažehlovacím Solartexem. Nápisy a označení jsou vyřezány v grafickém studiu ze samolepicí fólie. Alternativou je potažení modelu Vliesem a lakování čirým lakem. K barevné úpravě pak lze použít přilakovaný barevný Modelspan, případně Airspan, a nápisy vyřezat z Modelspanu či ze samolepicí folie. S ohledem na velikost modelu doporučuji při potahu Vliesem položit dvě vrstvy, první s vlákny podélně, druhou s vlákny napříč.
Pohonnou jednotku modelu tvoří elektromotor Ray C3548, 40A regulátor a baterie Li-ion 4s3p. Pro dosažení vyššího výkonu pohonné jednotky považuji za vhodnější alternativu motor AXI 2826/10. Použitý přijímač je ASSAN 2,4 GH. K ovládání kormidel jsou použita serva standardní velikosti, táhla jsou z lanovodů.