v košíku není žádný produkt
11,80 €
Polomaketa na elektropohon, rozpětí 1279 mm, konstrukce Vladimír Caha
Rozpětí | 1279 mm |
Délka | 820 mm |
Plocha křídla | 20,3 dm2 |
Hmotnost | 521 g |
Motor | AXI 2212/26 |
Ovládané prvky | S, V, K, M |
Konstrukce | Vladimír Caha |
Německý konstruktér Franz Xaver Mehr navrhl v roce 1933 lehký celodřevěný jednosedadlový letoun ME-5A, poháněný dvoudobým kapalinou chlazeným automobilovým motorem DKW o výkonu 15 kW.
V následujícím roce F. Mehr přesídlil do Lipska k firmě ERLA, která začala letoun vyrábět sériově pod označením ERLA 5. V roce 1935 byl automobilový motor DKW nahrazen vzduchem chlazeným invertním motorem Zundapp ZD-92 o výkonu 30 kW a letoun byl dodáván pod označením ERLA 5D. Letoun byl schopný akrobacie. Na přání zákazníka byl dodáván i s uzavřenou kabinou a aerodynamickými kryty kol. V té době bylo běžnou praxi, že v konstrukci docházelo k řadě změn jak během sériové výroby, tak i později u uživatelů. Jednotlivé letouny se proto mnohdy značně odlišovaly.
Poslední dochovaný letoun tohoto typu, ale s motorem VW a řiditelným ostruhovým kolem, je opatrován v Birfeldu.
Technická data letadla:
Rozpětí 11 m, délka 6,8 m, výška 1,8m,vzletová hmotnost 385kg, cestovní rychlost 140 km/h,nejvyšší rychlost 160 km/h,přistávací rychlost 62 km/h, dolet 620 km,dostup 4700 m
ERLA 5 patří k méně známým typům. Tvarově je velmi podobná známějšímu letounu Klemm L 25D. Model jsem se rozhodl postavit pro pohon střídavým elektromotorem. Prototyp je osazen motorem AXI 2212/26, vrtulí 10/6“ GWS, regulátorem Easy 12, příjímačem Rex 7 MPD, čtyřmi servy HS-55 a původně sedmičlánkem NiMH 1050 mAh; jeho letová hmotnost byla 521 g. V současnosti model létá s dvoučlánkem Li-ion 2s1P 1100 mAh nebo dvoučlánkem Li-pol 1250 či 1320 mAh a jeho letová hmotnost je 450 g.
Základem trupu jsou bočnice slepené z balzových lišt a oblouků a spojené rozpěrkami a překližkovými i balzovými přepážkami. Horní část trupu tvoří polopřepážky a tuhý balzový potah. Je částečně odnímací.
Křídlo v celku je klasické ze žeber a lišt. Hlavní nosník tvoří tenkostěnná uhlíková trubka 8/7, jinak je prakticky celobalzové. K trupu se upevňuje bukovými kolíky a plastovým šroubem M4.
Ocasní plochy slepíme jako rámy z balzových lišt a lamelovaných balzových oblouků.
Podvozek ohneme z ocelového pružinového drátu. Lehká kola o průměru 63 mm z mechové gumy jsou koupená. Zajistíme je koupenými stavěcími kroužky. Ostruha je z pružinového drátu.
Model je potažen barevným Litespanem. Zbarvení prototypu odpovídá skutečnému letounu.
Závěsy kormidel i křidélek jsou z izolepy. Serva křidélek jsou spojena s křidélky táhly z hliníkového drátu s mikrovidličkami. Táhla ocasních kormidel z tvrdé balzy jsou na jednom konci zakončena mikrovidličkami, na druhém ocelovým drátem. Regulátor a přijímač jsou v modelu upevněny suchým zipem, baterie buď gumovými oky nebo také suchým zipem.
Ve vzduchu se model chová klidně a jeho let je velmi realistický zvláště na střední otáčky motoru. Realismus modelu zvýší figurka pilota. Model jde bezpečně startovat z ruky, což ocení ti, kteří nemají k dispozici vzletovou dráhu.
ERLA 5 ovšem nebyl akrobatický letoun, nýbrž pomalé sportovní letadlo. Letové časy s bateriemi NiMH nebo Li-ion jsou běžně 16–20 min, podle způsobu létání.