v košíku není žádný produkt
6,80 €
Rekreační RC člun, délka 614 mm, konstrukce J. Kitner
Délka | 614 mm |
Šířka | 217 mm |
Motor | MIG 600/8,4 V |
Konstrukce | J. Kitner |
Text a výkres | A. Souček |
Ovládané prvky | kormidlo, motor |
Člun Svitava je určen k rekreačnímu ježdění. Nejde o žádnou polomaketu, celý model je „vymyšlený“, takže případné úpravy a další doplňky nejsou nikterak omezeny. Jednoduchá konstrukce bez zvláštních nároků na použitý materiál dává předpoklad, že při pečlivé práci zvládne stavbu i zručnější začátečník. K lepení trupu je nejvhodnější epoxidové lepidlo, k slepení kajuty vodě odolné disperzní lepidlo, například Ponal. K ovládání modelu stačí nejjednodušší dvoupovelová RC souprava s jedním servem a elektronickým regulátorem otáček elektromotoru.
Ještě před zahájením stavby vlastního člunu je vhodné si zhotovit stojánek, který budeme potřebovat jak při stavbě poté, co bude hotov vlastní trup, tak později k manipulaci u vody při ježdění. Stojánek má čela z překližky 8 spojená smrkovými lištami 8x12. Plochy, na kterých člun leží, jsou polepeny páskem molitanu nebo tenkou plstí.
Pro přepravu i uložení modelu doma je také vhodné zhotovit přepravní bednu, stačí z tlustšího kartonu nebo vlnité lepenky. Pokud bude z trvanlivějšího materiálu nebo ji alespoň důkladně nalakujeme vodě odolným lakem, vydrží samozřejmě déle.
Trup má žebra z překližky (stačí truhlářské) tloušťky 5. Konstrukce je klasická, žebra jsou spojena podélníky, obšívka dna i boků je z překližky 1. Příď je vylepena lipovými nebo smrkovými prkénky tloušťky 10 a opracována do patřičného tvaru.
Kajuta je pro jednoduchost celá slepená z balzových prkének tloušťky 3. N jejich kvalitě v podstatě nezáleží. Podle vlastního přáíní a možností lze zhotovit všechny doplňky: jeřáb, poziční světla, antény, houkačky, záchranné kruhy, úvazníky, kotvu, zábradlí atp. Různé doplňky můžeme také zakoupit hotové, z plastu je vyrábí například firma Pavel Gregor. Model oživíme, když světla osadíme LED diodami s vysokou svítivostí.
Trup i nástavba jsou z vnitřní strany důkladně vylakovány čirým nitrolakem, aby byly balza a překližka dobře chráněny proti vlhkosti. Vnější povrch modelu je tmelen a broušen do hladka. První vrstva nátěru je základovou syntetickou barvou, další vrstva vrchní syntetické barvy je na lehce přebroušený model nastříkána. Okna a okenní rámečky jsou vystřiženy ze samolepicí fólie.
Kormidelní peruť je vybroušena z překližky 5, hřídel kormidla zhotovíme z ocelového drátu o průměru 2. Trubka hřídele, nejlépe z mosazi, má průměr 3/2. Hřídel je ukončen vhodnou ovládací pákou, například MP Jet.
Model je poháněn motorem MIG 600/8,4 V. Motor je přišroubován dvěma šrouby k duralovému loži a celek pak k dřevěnému zkosenému dílu, přilepenému k motorové přepážce. Tento systém umožňuje snadnou výměnu motoru za jiný typ. Motor je napájen z baterie složené ze šesti až sedmi NiCd článků Sanyo 1700 SCR. Protože motor nemá chlazení, je lepší jej zbytečně nepřetěžovat.
Pouzdro s hřídelem lodní vrtule je stejně jako kardanová spojka hotový výrobek, dodávaný na trh firmou VEPA. Lodní vrtule by měla mít průměr 30 až 35. Volbou velikosti lodní vrtule ovlivníme rychlost a dobu ježdění.
RC souprava postačí ta nejjednodušší, dvoukanálová. Kormidlo je ovládáno servem (u prototypu Graupner C 577) motor elektronickým regulátorem se systémem BEC (například ALS-32). Vypínač RC soupravy umístíme na dobře přístupné misto v podpalubí. Servo je přišroubováno na balzové hranoly, regulátor je přichycen oboustrannou lepicí páskou. Táhlo od serva ke kormidlu zhotovíme z ocelového drátu o průměru 2 (výplet do jízdního kola) a opatříme je plastovými vidličkami.
Souměrně postavený a správně vyvážený model dobře drží směr, jízda je svižná a reakce na výchylky kormidla okamžité. Velikost výchylek nastavíme tak, aby model manévroval podle našich představ. Doba jízdy i rychlost závisejí hlavně na kvalitě a stavu baterie, způsobu jízdy a použité lodní vrtuli. Velmi efektní je ježdění za úplné tmy s rozsvícenými světly. K tomu můžeme model ještě doplnit o elektronický modul imitující zvuk spalovacího motoru, sirény a o blikající maják.