v košíku není žádný produkt
11,80 €
Polská motorová jachta, délka 1010 mm, konstrukce Vladislav Větrovec a Ing. P. Ingl
Délka | 1010 mm |
Šířka | 130 mm |
Motor | Speed 700 |
Ponor | 70 mm |
Konstrukce | Vladislav Větrovec a Ing. P. Ingl |
Ovládané prvky | kormidlo, motor |
Někdy v říjnu 2012 mě navštívil redaktor Jaroslav Kroufek a přinesl s sebou jakýsi pomuchlaný a potrhaný výkres modelu námořní jachty Baltyk, který čirou náhodou našel při hledání něčeho úplně jiného. Plán byl součástí polské modelářské knihy vydané někdy v padesátých létech minulého století, knihu však Jarda už neměl a zapomněl i její název. Model je zajímavý tím, že paluba jachty je zvednutá a v zadní části mají boky trupu opačný sklon – horní část trupu je užší než část spodní. Jachta mě těmito svými elegantními tvary natolik zaujala, že slovo dalo slovo a já se pustil do počítačového „čmarykování“. Výkres jsem po volných chvilkách nakreslil, ale na stavbu mi už nějak nezbýval čas. Až v létě 2013 jsem ukázal plánek kamarádu Vladislavu Větrovcovi z modelářského klubu SIG-N.A.L Třebíč, kterému se jachta rovněž zalíbila a svolil k tomu, že ji postaví. Výsledek jeho snažení si můžete prohlédnout na fotografiích. Není na nich zcela hotová loď, v době jejich pořízení – v létě 2014 – bylo potřeba ještě dokončit nástavbu a jachtu „vyšperkovat“ o detaily podle skutečné lodě. Vše bylo v plánu přes zimu, takže letos už Baltyk vypluje v plné parádě. V průběhu stavby Vláďa nepořizoval pouze fotografie dokumentující postup prací, ale také navrhl několik konstrukčních úprav, které usnadňují stavbu. Všechny jeho připomínky jsem postupně zapracoval do výkresu, který nyní čtenářům předkládám v definitivní podobě. Detaily jsou zakresleny podle původního plánu, fantazii stavitele se však meze nekladou. Model není určen pro úplné začátečníky, proto nejsou podrobně popsány jednotlivé pracovní postupy.
Modeláři pamětníci si možná vzpomenou na model Warnow uveřejněný v časopisu Modelář 3/1993. Při porovnávání výkresů jsem zjistil, že jde o tvarově stejný model, Warnow je pouze zmenšený. Zajímavé je, že konstruktér Warnowa Dušan Chudjak napsal, že jde o upravený polský model, o kterém se jeho kamarád vyjádřil, že to je model německý. K tomuto zmatku přispěl ještě Vladislav Větrovec tím, že vlastní maďarskou verzi plánu stejného modelu, avšak pojmenovaného Poseidon. Vzhledem k tomu, že modelářské plány migrují a modeláři je dále upravují, je možné, že Jaroslav Kroufek vlastní plánek původního modelu z padesátých let – tzv. modelářského dinosaura.
Ing. P. Ingl
Stavbu trupu zahájíme vyřezáním přepážek 1 až 6 z topolové překližky tloušťky 4 mm. Do přepážky 3 nesmíme zapomenout vyvrtat otvor o příslušném průměru podle kompletu lodního hřídele, který hodláme použít. Z překližky tloušťky 6 mm vyřežeme kýl 7 a přední výztuhu kostry 8. Nejprve na přední výztuhu kostry 8 přilepíme přepážku 6 a kýl 7. Pak k přednímu dílu přilepíme smrkové lišty 11 o průřezu 6 x 6 mm a po zaschnutí zalepíme trupové přepážky 1 až 5. Celek uzavřeme zadním dílem kostry 10. Přepážky spojíme smrkovými lištami 11 a kýlovou smrkovou lištou 9 o průřezu 6 x 10 mm. Vlepíme boční výplně 12 z překližky tloušťky 6 mm a odřízneme přečnívající části lišt 11. K zadní části trupu přilepíme zrcadlo 13 z překližky tloušťky 2 mm.
Po důkladném zaschnutí lepidla kostru trupu obrousíme tak, aby nic nepřečnívalo a mohli jsme nalepit obšívku. Broušení není časově náročnou operací, avšak z vlastní zkušenosti doporučuji brousit mimo obytné prostory – pokud této rady nebudeme dbát, pak reakce něžného pohlaví nelze v žádném případě označit za pozitivní.
Obšívku lepíme ode dna trupu – nejprve díly 18 – které vyřízneme z topolové překližky nebo balzy tloušťky 3 mm. Po zaschnutí lepidla přečnívající části obšívky obrousíme, přilepíme horní části obšívky 19 a opět odstraníme přebytečné části. Budoucí otvor v palubě, jímž bude přístup do vnitřku lodi, olemujeme smrkovými lištami 15, 16 a 17 o průřezu 3 x 10 mm a z topolové překližky tloušťky 3 mm vyřízneme palubu 20. Po vnějším obvodu ji vyřízneme s přesahem, vnitřní otvor slícujeme s lištami 15 až 17 vlepenými do kostry trupu. Palubu přilepíme k trupu a k její přečnívající části a k čelní přepážce přilepíme balzový hranol 14, z nějž po zaschnutí vytvarujeme příď trupu. Palubu po obvodu zabrousíme podle obšívky trupu.
Do hotového trupu vyvrtáme otvor s patřičným sklonem pro pouzdro hřídele lodní vrtule a dopilujeme jej tak, aby do něj šlo pouzdro těsně v požadovaném úhlu zasunout. Podle průměru pouzdra lodního hřídele vyřízneme z překližky tloušťky 5 až 8 mm výztuhu 21. U prototypu modelu byla použita překližka tloušťky 6 mm. Je nutné zdůraznit, že osa lodního hřídele by měla s čarou ponoru svírat co nejmenší úhel.
Po dokončení tru- pu zhotovíme stojánek z odřezků překližky a smrkových lišt. Sice není na výkrese zakreslen, ale i pro méně zkušeného modeláře by jeho zhotovení nemělo být problematické. Funční plochy, tj. ty, jež přicházejí do styku s trupem lodi, polepíme plstí nebo molitanem, které zabrání poškrábání povrchu trupu. Ve stavbě pokračujeme s trupem uloženým ve stojánku...