v košíku není žádný produkt
5,80 €
Plán upoutané polomakety stíhačky na motor 2,5 cm3. Konstruktérem tohoto modelu je J. Fara.
Rozpětí | 915 mm |
Délka | 800 mm |
Hmotnost | 730 g |
Motor | 2,5 cm3 |
Model navazuje na řadu polomaket známých stíhaček z 2. světové války, které vyšly v základní (A) řadě plánků Modelář. Je to další vhodný typ jak pro úspěšně se rozvíjející soutěže národní kategorie C SUM pro žáky a juniory (od roku 1973 i pro seniory), tak i pro rekreační létání.
Vzhledem k malé spotřebě materiálu je na stavbu použito převážně balzové dřevo. Snadnější a rychlejší práce s balzou, jakož i lepší vzhled modelu jistě plně vynahradí o málo vyšší pořizovací náklady, jakož i někdy trochu námahy s opatřením si balzy.
Na plánku jsou tenkou čarou zakresleny také vnější tvary trupu skutečného letadla v několika místech, které mohou posloužit k vlastnímu návrhu případným zájemcům o model s prostorovým trupem.
Na stavbu použijeme balzu střední tvrdosti. Řežeme ji z prkének ostrým zahroceným nožem podle pravítka a křivítka anebo ruční pomůckou zvanou balzoříz. Lepíme acetonovým lepidlem Kanagom, větší plochy lepidlem Herkules a pevnostní spoje epoxidovým lepidlem Epoxy 1200.
Křídlo: Při stavbě dbáme na to, aby křídlo bylo souměrné, nezkroucené a jeho odtoková hrana přímá. Začneme přípravou žeber A až J. Jejich tvar přesně překreslíme na průsvitný papír. Ze dvou balzových prkének vyřezáváme vždy dvojici stejných žeber současně. Hlavní nosník K je ze dvou částí, které spojíme výztuhami L a M, pomocný nosník N (v celku) zesílíme výztuhou O. Zářezy pro žebra uděláme (dvěma listy pilky na kov) až po slepení.
Trup. Balzová prkénka slepíme na potřebnou šířku, pak z plánu překreslíme obrysový tvar trupu a přesně vyřízneme. Do výřezu pro motor zalepíme hranoly a z obou stran vyztužení, jež má výřez pro motor jen na pravé straně. Přesně odměříme umístění zářezů pro nosníky křídla (nejlépe je obkreslit podle žebra A dříve, než je zalepíme do křídla) a vyřízneme. Vyvrtáme otvory pro táhla řízení a šrouby upevňující držák řídicí páky, přebrousíme trup jemným brusným papírem a zaoblíme hrany. Do podélného výřezu ze strany zalepíme hotovou výškovku a na tupo přilepíme směrovku.